duminică, 6 mai 2007

Cum alegi o solutie de Internet Banking?

Intr-un post anterior am incercat sa raspundem la intrebarea “Am sau nu nevoie de o aplicatie de Internet Banking?” Spuneam atunci ca e bine sa stii ce poate si ce nu poate face in general o astfel de aplicatie, si am incercat deasemenea sa identificam gama de optiuni pe care o ofera o aplicatie de Internet Banking.
Dupa ce am depasit aceasta prima intrebare, urmatorul pas ar fi sa aflam care este solutia care se potriveste cel mai bine nevoilor noastre.
Ca un prim pas in analiza comparativa a catrova dintre cele mai cunoscute solutii prezente pe piata din Romania, va voi expune mai intai care pot fi criteriile de comparatie care pot fi folosite in fundamentarea unei decizii de achizitie.
Am identificat 9 criterii de a alege o solutie de Internet Banking.
Importanta pe care fiecare criteriu o are in fundamentarea unei decizii de achizitie a unei solutii poate diferi de la un utilizator potential la altul. Aceasta pondere a importantei este asadar una subiectiva, si veti vedea in continuare ca ea depinde in special de tipul utilizatorului. Asadar o alta intrebare la care este bine sa raspunzi inainte de a porni mai departe este:

Vreau internet banking pentru mine sau pentru comapania mea?
Care sunt cele 9 criterii pe care vi le propun?

1.Costurile de utilizare
Costurile de utilizare ale unei aplicatii de Internet Banking pot fi determinate relativ simplu, luand in considerare costurile de instalare, costurile de utilizare (costuri asociate cu echipamentele care fac posibila utilizarea aplicatiei- de exemplu digipass-ul sau token-ul, precum si abonamentul lunar pe care unele banci il percep pentru astfel de servicii) precum si costurile operationale (comisioanele percepute de banca pentru operatiunile prin Internet Banking).

2.Securitatea
Securitatea tranzactiilor, din punct de vedere al utilizatorului de Internet Banking, este una din cele mai sensibile si importante caracteristici asociate acestor aplicatii. Pe ea se bazeaza gradul de incredere pe care indivizii sau companiile o acorda acestor tipuri de tranzactii. Un post introductiv despre securitatea aplicatiilor de Internet Banking il gasiti aici.
Cu siguranta ca masurile de securitate pe care o astfel de aplicatie le presupune, poate face ca urmatorul atribut expus aici, si anume ‘accesibilitatea’ sa fie mai redusa. Cu cat metodele de autentificare si masurile de securizare a tranzactiilor presupun mai mult efort din partea utilizatorului final, cu atat acesta va percepe o aplicatie ca fiind mai putin prietenoasa.

3.Accesibilitatea
Desi poate nu este cel mai potrivit nume, prin termenul ‘accesibilitate’ am incercat in primul rand sa surprind cit de prietenoase sunt astfel de aplicatii, si mai ales cit de usor este sa lucezi cu ele. Evident, o astfel de evaluare nu poate fi decit una subiectiva, in functie de experienta de lucru a fiecaruia precum si de aprecierile de ordin estetic.

4.Facilitatile oferite Probabil ca unul din cele mai importante criterii de evaluare este cel care se refera la optiunile pe care ti le ofera o aplicatie de Internet Banking. Acest criteriu trebuie intotdeauna relationat cu costurile de utilizare (mai exact cu PRETUL pe care il platesti pentru a utiliza astfel de servicii) si nevoile fiecarui (tip de) utilizator. Asadar, alte 2-3 intrebari:
Ce imi ofera serviciul/aplicatia de Internet Banking pentru PRETUL pe care l-am platit?
Cum raspunde aceasta aplicatie necesitatilor mele? Imi ofera ea optiunile de care am cea mai mare nevoie?
Pe scurt, facilitatile pe care o aplicatie de Internet Baning le ofera se refera in primul rand in tipul si numarul de operatiuni cu banca (pentru o descriere mai amanuntita, vezi aici) precum si la instrumentele de raportare (etrase de cont, tranzactii efectuate, etc).

5.Adaptabilitatea
Daca mai sus puneam intrebarea “Cum raspunde aceasta aplicatie necesitatilor mele?” aici intrebarea cheie este daca si cit se poate adapta o aplicatie la nevoile unui anumit utilizator. Prin ‘adaptabilitate’ incerc sa surprind acele facilitati legate de customizarea drepturilor de acces (in cazul companiilor este un criteriu foarte important ca diferite tipuri de utilizatori sa aiba diferite niveluri de acces intr-o aplicatie), customizarea interfetei aplicatiei (si nu numai in ceea ce priveste layout-ul).
Din nou trebuie spus ca in general companiile au necesitaiti foarte diferite de cele ale indivizilor in ceea ce priveste o astfel de aplicatie. Bancile care ofera aceste servicii incearca fie sa ofere versiuni diferite de aplicatii pentru cele doua categorii de clienti, fie incearca sa raspunda tuturor categoriilor de utilizatori prin aceeasi aplicatie. Exista astfel avantaje si dezavantaje ale fiecaria din cele doua abordari care influenteaza in ultima instanta utilizatorul.

6.Capacitatea de lucru in timp real
Cind spui internet, sau computer te gindesti inevitabil la viteze foarte mari de transfer a informatiilor.
Capacitatea de a lucra in timp real a unei aplicatii poate fi sintetizata prin urmatorul enunt: ‘am facut o plata prin Internet Banking si vreau ca automat sa vad ca soldul contului meu se ajusteaza cu suma respectiva pentru a sti citi bani mai am la dispozitie pentru urmatoarele tranzactii’. Un lucru foarte normal de altfel, insa relativ rar intalnit la aplicatiile de Internet Banking existente in Romania la aceasta ora.
Capacitatea de lucru in timp real se refera la:
 • viteza cu care se transfera o plata de la cel care plateste (platitorul) la cel care incaseaza (beneficiarul);
 • viteza cu care se actualizeaza informatiile din modulul de raportare precum si gradul in care aceste informatii sunt sau nu complete;
Daca o plata implica doua banci diferite (altfel spus beneficiarul si platitorul NU au conturile deschise la aceeasi banca) cu siguranta ea NU se va transfera in timp real (adica instantaneu, sau cit mai aproape de instantaneu) indiferent de aplicatia de Internet Banking aleasa. Aceasta se datoreaza faptului ca acest tip de plati urmeaza un canal ceva mai complicat, alcatuit din mai multe sisteme (cel al bancii ordonatorului, un system intermediar de transfer intre banci si in sfirsit, sistemul bancii beneficiarului platii).

7.Capacitatea de integrare cu alte aplicatii
Necesitatea de integrare a aplicatiilor de internet banking cu alte apliatii este in mod clar una a companiilor. Ea se refera la nevoia de a transfera informatii printr-un process rapid si controlabil intre aplicatiile de Internet Banking si ERP-urile sau altor programe de gestiune financiar-contabila.
Modul in care o aplicatie de Internet Banking raspunde unei asemena necesitati influenteaza foarte mult decizia de a alege o astfel de aplicatie, deoarece poate usura sau nu procesul de operare a platilor pe care o companie le are de efectuat. Importanta acestui criteriu poate fi mai ridicata sau mai redusa in functie de volumul de plati pe care compania le deruleaza prin banca respectiva.

8.Portabilitatea
Gradul de portabilitate se refera la cit de mult depinde o aplicatie de browserul utilizat pentru accesul la Internet, sau de sistemul de operare al computerul de pe care se realizeaza accesul.

9.Customer Suport
Aici ne referim in principal la serviciile post vanzare, daca le putem numi asa. Nimeni nu s-a nascut invatat, si mai ales nici o aplicatie nu este infailibila. Gradul de confort in utilizare depinde foarte mult de calitatea acestor servicii. Este foarte important sa afli foarte repede raspunsul la intrebarile legate atit de utilizarea de zi cu zi a aplicatiei si nu ma refer aici neaparat la aspectele tehnice: Mi-am uitat parola. Mi-am pierdut digipass-ul. Am facut o plata si nu s-a tranferat. Vreau sa stiu ce poate sa faca aceasta aplicatie. Cum imi alimentez cardul de credit?
In functie de aceste 9 criterii am evaluat o serie de aplicatii de Internet Banking existente in oferta bancilor romanesti si anume: Alpha Click, e-BCR, F@astbanking, BRD-Net,BT24, OnLine B@nking,Home’Bank, OTPDirekt, Raiffeisen Online. Voi continua aceasta analiza in posturile urmatoare.

Rate this article

0 Comments: