luni, 17 septembrie 2007

Adaptabilitatea aplicatiilor de Internet Banking din Romania

posturi despre acelasi subiect:
Cum alegi o solutie de Internet Banking?
Costurile serviciilor de Internet Banking
Securitatea serviciilor de Internet Banking din Romania
Accesibilitatea aplicatiilor de Internet Banking
Facilitatile oferite de aplicatiile de internet banking din Romania

Aplicatiile de Internet Banking au in general un anumit nivel de standardizare, care este impus de specificul nevoilor pe care le adreseaza: operatiuni bancare pe cont curent. Avand insa in vedere ca modalitatea in care aceste operatiuni sunt efectuate variaza de la un tip de utilizator la altul, si chiar de la un utilizator la altul, putem avea in vedere in analiza premergatoare achizitionarii unui astfel de serviciu si criteriul de adaptabilitate.
Putem avea in vedere o serie de caracteristici care ar determina gradul de adaptabilitate a unei aplicatii de internet banking la nevoile specifice ale unui client:

- implementarea schemelor complexe de autorizare a operatiunilor efectuate: semnaturi multiple conjugate, limite de suma;
- existenta la nivelul clientului a unui power user: un utilizator care sa aiba dreptul sa configureze accesul grupului sau de utilizatori la optiuni/module ale aplicatiei;
- posibilitatea de a customiza interfata aplicatiei: in ceea ce priveste layot-ul paginilor, re-gruparea modulelor, etc;
- existenta versiunilor standard diferite in functie de tipul clientilor: companii sau indivizi;

daca primele doua elemente sunt extrem de importante pentru companii, unde fluxul de plati poate diferi de la o companie la alta, si de-aici si nevoie de adaptare, a treia caracteristica se adreseaza in special persoanelor fizice.
In pietele mai mature decat cea Romaneasca, existenta versiunilor diferite pentru persoanele fizice respectiv pentru companii este de fapt regula. Companiile au cu totul alte nevoi referitoare la securizarea si limitarea accesului in aplicatie a utilizatorilor proprii, cit si in ceea ce priveste fluxul de autorizare: de regula exista mai multe nivele ierarhice intr-o companie pentru autorizarea unei plati. Deasemeni, pot exista arii de responsabilitate diferite in ceea ce priveste tipul operatiunilor efectiate: plati interne, plati la buget, plati in valuta, schimburi valutare etc. aceasta nu se intimpla in cazul indivizilor, unde accesul la propriile conturi trebuie sa fie unul facil, iar transmiterea unei instructiuni de plata catre banca sa fie cit mai rapida si posibila in cel mai simplu mod cu putinta.
As vrea sa evidentiez faptul ca foarte putine banci din Romania au in acest moment doua versiuni ale aplicatiilor de Internet Banking. Acest lucru poate fi explicat partial de faptul ca piata este inca una restrinsa iar investitiile in astfel de aplicatii nu sint inca recuperabile din masa critica de utilizatori existenti.
Destul insa cu consideratiile pe marginea adaptabilitatii. Sa vedem rezultatele investigatiei noastre:

Avem asadar un invingator relativ detasat de pluton: F@stbanking de la BancPost, care puncteaza in special datorita existentelor multiplelor versiuni de aplicatie si a gradului ridicat de adaptabilitate.

Evalueaza acest articol:

0 Comments: